Sinds een jaar of 4 ga ik alleen op reis. Ik heb dit uitgesteld toen ik een jonge kat had, maar stiekem ook omdat ik het erg spannend vond en niet zo goed wist hoe ik het aan moest pakken. Inmiddels ervaar ik ook veel voordelen van het volledig je eigen tempo bepalen. Geen discussies over waar je gaat eten, hoe laat je vertrekt of wat je die dag gaat doen. Gewoon doen waar ik zin in heb. In deze blog deel ik hoe ik solo reizen aanpak, wat ik juist fijn vind en welke tips mij helpen tijdens mijn reizen. Ik ben hier zelf overigens ook nog steeds echt in aan het leren en ik loop vaak zat nog tegen uitdagingen aan!
Waarom ik graag solo reis



Terwijl ik dit schrijf, ben ik al bijna 11 jaar vrijgezel. Natuurlijk heb ik weleens een date gehad, maar samen wonen, reizen of meer dagen samen besteden is voor mij echt wel even geleden of überhaupt nog nooit gebeurd. Ik ben gewend om mijn eigen tempo te bepalen en te doen waar ik zin in heb. Dat is op vakantie wel heel fijn.
Ik plan mijn uitjes en restaurants graag, maar wil soms ook op de dag zelf bepalen waar ik op dat moment wil zijn, wat ik wil eten of hoe laat ik wil slapen. Ik heb alle ruimte om te doen waar ik zin in heb. Heerlijk! Soms maak ik dus ook weleens hele spontane keuzes. Dit gaat dan dus ook niet altijd goed, maar dat bewaar ik voor een andere blog.
Nieuwe plekken en nieuwe mensen
Door alleen op vakantie te gaan en even niet te socializen, word ik ook rustiger in mijn hoofd. Hoewel veel mensen denken dat ik een kei uitbundig en sociaal persoon ben, ben ik stiekem erg verlegen en vind ik het moeilijk om nieuwe mensen aan te spreken. Op vakantie praat ik dus ook bijna niet, tenzij het noodzakelijk is (iets bestellen, iets vragen, iets kopen etc.). Dit is soms ook wel lastig, want ik ontmoet op vakantie dus ook niet echt nieuwe mensen. Ik vind dat op zich oké, maar soms zou ik dat wel meer willen durven. Het zorgt er dus wel voor dat ik niet snel ben afgeleid en in stilte echt van dingen kan genieten.


Dit geldt eigenlijk ook voor het ontdekken van nieuwe plekken. Ik voel de vrijheid om ergens naartoe te wandelen, dingen alleen te fiksen of te ondernemen, of in stilte gewoon een prachtig uitzicht tot me te nemen. Ik hou natuurlijk ook van content maken, dus ik kan ook uren ergens hangen om vanaf iedere hoek en ieder perspectief foto’s te maken, te tekenen of keihard te zingen. Dat is zo leuk. Wat ik soms dan wel moeilijk vind is dat ik mijn indrukken niet altijd kan delen met iemand. Soms is het fijn om je indrukken even te delen. Omdat dat niet kan tijdens solo-reizen, voel ik me ook op vakantie echt weleens eenzaam. Hoe fijn ik het ook kan hebben. Ik kies er dan soms voor om iemand te bellen, of iets te plaatsen op social media.
Toch ontmoet je soms nieuwe mensen
In Málaga heb ik de Caminito del Rey bewandeld en daar ontmoette ik Colinda. Zij was toen zelf voor de eerste keer op vakantie. We hebben de hele weg kei gezellig gekletst en elkaar geholpen met foto’s maken. De volgende dag hebben we nog samen ergens ontbeten en onlangs is ze ook nog spontaan in Den Bosch geweest. Het contact is er niet veel, maar wel super leuk. Ik vind het echt cool dat zoiets mij, ondanks dat ik dus zo sociaal onhandig ben, gewoon lukt en ik het dus ook best wel kan.
Ik plan veel vooruit (en dat helpt juist)
Hoe pak ik zo’n vakantie dan eigenlijk aan? Veel mensen denken vaak dat solo reizen spontaan moet zijn, maar ik word dus juist heel rustig van alles globaal plannen en uitzoeken. Ik kan uuuuuren scrollen op Instagram en Pinterest voor inspiratie en ideeën. Mijn eerste vakantie was ook een vlucht en hotel combinatie, maar ik kwam er al snel achter dat ik dit zelf wel beter kon. Ik heb eigenlijk altijd een vast stappenplan.
Na al het scrollen en inspiratie opdoen kies ik een land of stad, boek ik een losse heen- en terugvlucht. Ik boek mijn overnachtingen daarna. Dat is dan puur het stukje reizen en overnachten.



Als ik eenmaal die keuze heb gemaakt ga ik alle blogs, artikelen en travel guides af, op zoek naar de beste tips van die locatie. Van restaurants tot musea, van bars tot activiteiten. Ik maak een Google Maps-lijst aan en pin vast alles en zoek uit of ik ergens makkelijk met het openbaar vervoer kan komen. Omdat ik zelf geen auto rijd (ik heb door mijn adhd best wat rij-angst), ben ik afhankelijk van ov, de fiets of excursies. Hierdoor ben ik ook bewuster bezig met hoe ik van a naar b moet. Maar ook van wat ik tijdens mijn vakantie allemaal kan doen. Ik kies dus ook wel voor locaties, waar ik zelf makkelijk of betaalbaar kan komen.
Dingen die ik altijd meeneem tijdens solo reizen
Hier zijn een paar essentials die niet mogen onbreken op je solo reis. Een uitgebreide packing-list zal ik later nog eens maken.
- een powerbank
- oortjes
- oordoppen
- notitieboekje
- hervulbare waterfles
- offline Google Maps
- een kopie van mijn paspoort
- 25 euro aan contant geld
- een statief
Alleen eten op reis went sneller dan je denkt

Als er iets is wat ik eigenlijk vaak wel ideaal vind aan solo reizen, dan is het wel eten. Ik kan altijd kiezen wat ik wil eten en drinken. Dat is toch gewoon helemaal geweldig?
Er zijn zo veel dingen die ik leuk vind om te doen. Uren over markten struinen en alles proeven. Heerlijke kazen en rauwe ham kopen, om dit op te snoepen op het strand. Na een museumbezoek even bijkomen bij een tapasbar en ondertussen mijn Duolingo of woordenboek doornemen.
Maar vergeet natuurlijk ook het mensen kijken niet. Ik kan uren kijken naar mensen die langskomen, locals die elkaar ontmoeten, straatmuzikanten en andere geweldig mooie mensen. Ik vind dat echt zo zo leuk!



En nog een klein voordeel. Soms is het jammer dat je alleen eet, omdat porties soms wat groot kunnen zijn bij tapas restaurants. Gelukkig zijn er ook restaurants waar je halve porties kan bestellen. Dit vind ik in Nerja bijvoorbeeld echt top bij El Pulguilla. Je bent ook vaak wat sneller klaar met eten, omdat je tussendoor weinig kletst. En ik kies ook niet iedere avond voor een uitgebreid menu. In grotere steden haal ik dan vaak een ijsje en ga ik even alle winkeltjes af. Die zijn vaak tot laat open. Maar stiekem is het ook niet erg om vroeg je bed in te gaan. Ik slaap in verhouding daardoor zo veel meer tijdens solo reizen. Kei lekker.
Ik hoef niet alles alleen te doen


Omdat ik dus geen auto kan huren tijdens mijn vakantie, is het soms ook wat lastiger om op eigen houtje bij een bezienswaardigheid te komen of bepaalde activiteiten te doen. Hierdoor kies ik er soms ook voor om een excursie te boeken, of een tour te doen met een gids. Dit heb ik op Zakynthos bijvoorbeeld veel gedaan, waaronder een dagexcursie naar Olympia. Ik las veel over fietsen en de kleine afstanden, maar dit vond ik persoonlijk echt onwijs tegenvallen, dus leek mijn plan een beetje in duigen te vallen. Uiteindelijk heb ik super veel gezien en gedaan door excursies te doen. Hierdoor heb je automatisch ook wat aanspraak met anderen, wat het voor mij ook weer iets makkelijker maakt en krijg je ook nog eens wat extra informatie. Dat vind mijn nerdy kant dan weer helemaal fijn.
In veel landen is het openbaar ook gewoon prima en vaak niet zo duur. Ik probeer hier ook veel gebruik van te maken, als ik de omgeving wat meer wil verkennen.
Veiligheid tijdens solo reizen
Omdat alleen reizen toch soms spannend kan zijn, zeker als vrouw, vind ik het juist belangrijk om zaken te plannen en me voor te bereiden.
Tijdens het zoeken naar een vette locatie, let ik er echt wel op of dat het over het algemeen veilig is voor mensen die alleen reizen. Sommige landen of steden worden hier zelfs op getipt, dus dat is slim om te doen.
Waar te overnachten

Hoewel ik het soms jammer vind dat ik hier niet makkelijk in ben, ben ik zelf geen fan van hostels. Ik heb echt behoefte aan een eigen plek, dus ik wil het liefst in een tent, huisje of hotel slapen. In een hostel zal je mij eigenlijk nooit zien. Ik doe dit heel soms, als ze wel de optie hebben om in een eigen kamer of pod te slapen. Een gedeelde badkamer vind ik dan allemaal niet zo erg. Er zijn ook hostels waarbij de badkamers voor mannen en vrouwen bijvoorbeeld gescheiden zijn. Dat scheelt ook, al vind ik dat dan weer niet zo boeiend als dat niet zou kunnen.

Als ik ergens in een stad overnacht, kies ik ook bewust voor centrale plekken die niet te afgelegen zijn, in een veilige buurt zitten en makkelijk te bereiken zijn met het openbaar vervoer. Dat geeft mij sowieso een veilig gevoel, maar het is ook nog eens super handig, omdat je dan alle bezienswaardigheden en hotspots in de buurt hebt zitten. Ideaal.
Laat iemand weten waar je bent
Misschien wel een van de belangrijkste dingen om te doen is iemand thuis informeren waar je bent. Ik vertel sowieso wanneer ik solo op vakantie ga en deel soms ook ervaringen op mijn Instagram stories. Dit is sowieso fijn voor het thuisfront om te weten waar je bent, maar als ik me soms even minder senang of zelfs onveilig voel en ik bel even met iemand, dan is dat ook prettiger. Ik ben vorig jaar ook iemand gaan opzoeken die ik pas 1 keer eerder had ontmoet en ook dat vond ik spannend. Dat ik het überhaupt ging doen was al totaal niet iets voor mij, maar ik vond het een extra fijn gevoel dat mijn familie wist waar ik zat. Ik kies er soms wel bewust voor om een vriendin of vriend op de hoogte te stellen en niet altijd meteen mijn ouders. Soms lopen dingen namelijk ook niet zoals gepland tijdens het solo reizen en beland ik soms in situaties die minder handig zijn en dat vertel ik dan liever als ik het weer opgelost heb en er zelf om kan lachen. Ik wil namelijk ook niet dat het thuisfront alleen maar met kopzorgen zit te wachten tot ik weer thuis ben.
Luister naar je gevoel



Tot slot probeer ik zo veel mogelijk naar mijn gevoel te luisteren. Nou vind ik het als iemand met ADHD en ook de impulsiviteit van een raket, soms nogal lastig en beland ik soms echt even in een onhandige of enge situatie, maar over het algemeen maak ik echt wel de juiste keuzes. Ik ben namelijk ook gewoon best onzeker en voorzichtig, waardoor ik niet zo snel bewust het gevaar op zou zoeken. Ik denk dat dat scheelt.
Mijn grootste tip voor solo reizen
Je hoeft geen mega avonturier te zijn om solo te reizen. Je hoeft alleen maar nieuwsgierig genoeg te zijn om het een keer te proberen. Als ik het kan, dan kan echt iedereen het.
