Sommige plekken bezoek je vooral omdat het gewoon grappig klinkt dat ze bestaan. De dwergstaat San Marino was er voor mij zo eentje. Een complete republiek midden in Italië, bovenop een berg, kleiner dan veel Nederlandse steden en toch een zelfstandig land met eigen grenzen, postzegels, nummerborden en een krankzinnige hoeveelheid souvenirwinkels.


Ik verwachtte vooraf vooral een toeristische tussenstop. Zo’n plek waar je twee uur rondloopt, een uitzicht bekijkt en weer doorgaat. Maar San Marino bleek verrassend leuk. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik me hier zo lang zou vermaken, je hebt een geweldig uitzicht en in alle kronkelsteegjes valt wel iets te ontdekken.
Het voelt een beetje alsof iemand een mini middeleeuwse staat bovenop een berg heeft gebouwd en daarna dacht: “Zo, dit laten we gewoon bestaan.” Ik geef ze groot gelijk.
Waarom San Marino zo bijzonder is


De dwergstaat San Marino is een van de kleinste landen ter wereld en volledig omringd door Italië. Toch voelt het totaal anders zodra je omhoog rijdt richting het historische centrum.
De weg slingert langzaam omhoog, het uitzicht wordt steeds beter en ineens sta je midden tussen oude stadsmuren, torens, smalle straatjes en souvenirwinkels die werkelijk alles verkopen wat je kunt bedenken. Van koelkast magneten en mini kruisboogjes tot bizarre wapenshops waar je jezelf even moet herinneren dat je nog steeds gewoon in Europa bent.
Wat je kunt doen in San Marino
Vrijwel alles wat je wilt zien ligt in San Marino Stad, de hoofdstad van de microstaat. Dit historische centrum staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Er zijn 12 musea, waarvan 5 openbaar en verschillende monumenten te bezoeken. Daarnaast is het gewoon heerlijk om te struinen door de mooie straatjes, te eten met een prachtig uitzicht en te wandelen langs de 3 torens.
Voeg een bezoek aan San Marino toe aan je paspoort


Het is wellicht niet iets waaraan je zou denken, maar doordat San Marino een eigen republiek is, kan je hier ook een stempel voor in je paspoort halen. Wil je deze hebben dan kan je naar het Tourism Office van de stad. Voor €5 krijg je dan een unieke stempel van San Marino in je paspoort! Hoe leuk!
Verdwalen door het historische centrum


Het leukste aan San Marino is eigenlijk gewoon rondlopen. Het centrum zit vol kleine straatjes, oude stenen gebouwen, trappen en uitzichtpunten waar je kilometers ver over Italië kunt kijken. Het voelt soms bijna alsof je door een filmdecor loopt.
De beroemde torens bekijken


Wat ik zelf heel indrukwekkend vond om te zien en heel symbolisch is voor San Marino zijn de 3 torens die bovenop de Titano berg van maar liefst 749 meter hoog staan. De torens zijn vanaf Rimini al te zien. Deze torens, Guaita, Cesta en Montale, staan ook afgebeeld op de nationale vlag en ze staan voor onafhankelijkheid en vrijheid.
Met de kabelbaan omhoog
Als je met de bus gaat is het leuk om een aantal haltes eerder al te stoppen. Tussen het lager gelegen Borgo maggiore en San Marino zit een kabelbaantje dat je binnen 2 minuten naar boven brengt. Super leuk om te doen. Het uitzicht kan je vanaf de stad ook wel zien, maar zeker als je voor de eerste keer gaat en je dit op de heenweg doet, is het adembenemende uitzicht echt even een verrassing. Prachtig.
Kijken, eten en mensen observeren
San Marino is ook een perfecte plek om langzaam rond te dwalen door de kronkelende steegjes. Terrassen, souvenirwinkels, straatjes vol fotograferende toeristen (inclusief ikzelf) en overal de mooiste uitzichtpunten.
San Marino als dagtrip vanuit Rimini
Ik heb er zelf een dagtrip vanuit Rimini van gemaakt. Vanuit Rimini rijd je relatief snel richting de bergen en ineens verander je van badplaatsen en het Italiaanse stadsleven naar een mini-staat vol middeleeuwse straatjes en uitzichten.
De meeste bezienswaardigheden kun je in één dag wel bekijken. Het is zeker ook lekker om er te overnachten en in de avond wat langer te blijven als het wat rustiger wordt. Ik was er zelf tijdens de herfstvakantie, dus viel het mee met de drukte. Ik kan me voorstellen dat het in de zomermaanden een stuk drukker is.
Dingen die me opvielen in San Marino
Het uitzicht is kei indrukwekkend


Foto’s doen het eigenlijk geen recht. Vooral aan het einde van de middag is het uitzicht over San Marino echt bizar mooi. Je kunt de hele dwergstaat zien liggen en ziet omliggende plaatsen zoals Rimini ook in de verte. Op bijna ieder terras zit je dus ook perfect, want bijna overal heb je wel een mooi panorama uitzicht! Geweldig!
Het is toeristisch… maar op een charmante manier
Ja, er zijn veel souvenirwinkels. Heel veel zelfs en met de gekste souvenirs en producten. Maar in het najaar valt de drukte ontzettend mee in San Marino. Ik hoefde voor de bezienswaardigheden en attracties niet in de rij te staan en kon lekker op het terras aanschuiven.
De hoeveelheid vreemde winkels en musea


Omdat San Marino een eigen staat is, hebben ze ook de gekste souvenirwinkels en attracties. Winkels en musea die je in San Marino kunt verwachten zijn bijvoorbeeld:
- winkels vol zwaarden
- kruisboog souvenirs
- militaria
- het weerwolven en vampieren museum
- kerstspullen
- het martelmuseum
San Marino heeft soms een beetje het gevoel van een middeleeuws pretpark voor volwassenen.
Is San Marino de moeite waard?


Ja, absoluut. Niet omdat je hier dagenlang bezig bent, maar juist omdat het zo’n vreemde, unieke en onverwachte plek is.
San Marino is perfect als:
- dagtrip vanuit Rimini
- korte stedentrip
- een tussenstop tijdens je vakantie door Emilia Romagna
Het is historisch, een beetje vreemd, toeristisch en verrassend charmant. En alleen het idee dat je “even een ander land binnenloopt” midden in Italië blijft gewoon grappig.
